Doorgaan naar hoofdcontent

Vliegvislijnen voor forelvijvers duur vs goedkoop

De Vliegvislijn test

(Links: SA Still Water 69,95   Rechts: A&M Clear Intermediate 13,95)
Onlangs heb ik bij amfishingtackle een intermediate clear vliegvislijn besteld. Ik was al in het bezit van een een dergelijke lijn van het merk Scientific Anglers (Still Water), echter was de lijn van A&M zo goedkoop dat ik deze niet kon laten liggen. Ook was ik zeer nieuwsgierig naar het kwaliteitsverschil.
Afgelopen zaterdag ben ik wezen vissen in de forelvijver en kon ik deze lijnen dus mooi even testen. In de forelvijver gebruik ik eigenlijk altijd een clear intermediate. Ik merk toch dat als je met een streamer vist dit soort lijn het beste werkt.
Wat is nu belangrijk in een vliegvislijn? Persoonlijk beoordeel ik een lijn altijd op de volgende punten:
- Soepelheid (tijdens werpen en inslag op het water)
- Geheugen
- Duurzaamheid
- Textuur
Dan nu de vergelijking:

Soepelheid

Hier kan ik vrij kort over zijn. Beide lijnen werpen echt heerlijk en slaan mooi om. Ook op de wat langere afstanden zijn de lijnen beide makkelijk te werpen. Ondanks de wat lagere temperatuur van het water blijven beide lijnen ook mooi soepel en verstijven totaal niet. Ook raken beide lijnen subtiel het water. Geen harde inslag maar precies wat je van een intermediate lijn mag verwachten.

Geheugen

Met het geheugen van de lijn wordt bedoelt dat de lijn, ondanks dat deze op een reel zit, niet de vorm van de reel gaat aannemen. De lijn moet dus niet in kleine krullen van de reel afkomen maar gewoon recht in het water liggen. Ook nadat de lijn wat langer op de reel zit zou een goede lijn nog steeds niet gaan krullen. Nu heb ik de lijn pas een kleine week, dus over het langdurige geheugen zou ik nog geen uitspraak kunnen doen. Echter zat de lijn van A&M al drie dagen op de reel en de lijn van Scientific Anglers zit al een half jaar op de reel (natuurlijk wel vaak gebruikt). Toen ik zaterdag beide lijnen van de reel afhaalde waren beide lijnen weer mooi recht. Nu zou hier een verkeerde conclusie uit getrokken kunnen worden door te zeggen dat beide lijnen geen geheugen hebben. Maar omdat de lijn van Scientific Anglers al langer op de reel zit kan ik wel zeggen dat die lijn bijna geen geheugen heeft en de lijn van A&M in ieder geval op de korte termijn ook geen geheugen vertoont.

Duurzaamheid

Omdat ik de lijn van Scientific Anglers al wat langer in het bezit heb kan ik zeggen dat deze lijn lang mee zal gaan. Deze lijn heeft al veel moeten doorstaan en er zijn nog geen tekenen van slijtage of veroudering. Ik verwacht dan ook dat ik nog heel lang plezier zal beleven aan deze lijn. Over de lijn van A&M kan ik wel mijn verwachting uitspreken naar de hand van de eerste ervaringen. De lijn zelf voelt gewoon degelijk aan. Je merkt zodra je de lijn in de hand houd dat dit totaal geen miskoop is. Ik verwacht wel dat er een verschil zal zitten in de kwaliteit aangezien de lijn van A&M 13,95 kost en de SA Still Water 69,95 kost. Maar voor de prijs van A&M zou ik het ook totaal niet erg vinden om na een seizoen een nieuwe te moeten kopen. Maar ik verwacht toch dat met een gemiddeld gebruik de lijn van A&M wel langer dan een seizoen mee zal gaan. Zoals ik al zei, de lijn voelt gewoon aan als een degelijk en goed product.

Textuur

Op het eerste gezicht is er een duidelijk verschil zichtbaar en voelbaar. De lijn van A&M is net iets minder doorzichtig dan de lijn van SA. Daarnaast voelt de lijn van A&M ook iets ruwer aan. De lijn van SA is helemaal glad waar de lijn van A&M wat ruwer en elastischer aanvoelt. Na met beide lijnen een mooie zalmforel te hebben binnen gehaald is er toch een duidelijk verschil voelbaar. De lijn van SA voelt helemaal glad aan en zodra deze nat is wordt de lijn ook wat gladder in de hand. Dit is fijn voor het werpen maar met het binnenhalen van een zalmforel voel je de lijn soms wat door je hand glijden. Zoals eerder benoemd voelt de lijn van A&M wat ruwer en elastischer aan. Met het werpen merk je hier niets van maar met het binnenhalen van de vis merk je duidelijk dat je veel meer grip op de lijn hebt dan op de SA lijn.

Conclusie

Ik ben over beide lijnen zeer te spreken. Ze presteren goed op de punten die ik belangrijk vind. Een voordeel wat ik nog niet heb benoemd is dat de lijn van A&M een loop heeft aan het uiteinde van de lijn. Dit maakt het zeer makkelijk om de leader te verwisselen. De SA lijn heeft dit niet en dat vind ik toch jammer omdat ik een groot fan ben van een welded loop. Ik verwacht toch dat de SA lijn op de langere termijn langer mee zal gaan, maar dat mag ook wel voor dat geld. Maar mocht de SA lijn dan toch een keer stuk gaan dan weet ik zeker dat er geen tweede komt zolang A&M deze lijn ook aanbied. Met mijn vliegvisproducten ben ik wat minder prijsbewust. Ik wil graag top kwaliteit en dat mag best wat kosten. Maar zoals ik hierboven heb beschreven is er weinig verschil te merken in de eigenschappen van beide lijnen. Daarom zou ik toch de lijn van A&M aanbevelen als je de eigenschappen van een dure lijn wilt voor een zeer lage prijs.

 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Streamers voor de Forelvijver

Forel Streamers   Het vliegvissen in de forelvijver vind ik ontzettend leuk. Ik doe dit ongeveer één keer in de maand. Nou heb ik niet veel problemen met het vangen van de forel op de vlieg. Wel zie ik de vliegvissers naast mij soms wat zuur kijken omdat het niet lukt. Zij hebben wat streamers gekocht in de plaatselijke viswinkel en proberen deze dan uit. Vaak resulteert dit in een middag vloeken en zuchten. Ik kijk dan altijd even om me heen of het misschien aan de manier van werpen ligt of het materiaal dat ze gebruiken. Maar al snel kom ik tot de conclusie dat dit niet het geval is. Nu wordt mij vaak gevraagd welke streamers werken en hoe ik dat weet. Hoe weet je welke streamers werken? Dit is vrij makkelijk. Vaak staan er vissers met een net vol forel langs de kant. Zij gebruiken vaak powerbait of iets anders met een kleurtje. Ik ga dan altijd even langs om te vragen welke kleur zij gebruiken. Meestal geven ze geen antwoord als ze zien dat jij ook met je werphengel gaa

De Ourthe 2017

De Ourthe eind september Last minute heb ik besloten toch nog een aantal dagen te gaan vissen aan de Ourthe. Ondanks de regenachtige weken probeerde ik een geschikte periode te vinden met een beetje zon. Dagen lang hield ik buienradar in de gaten en keek ik mij scheel op de waterstanden. De week van 18 september zag er veel belovend uit. Wat een prachtige week bleek dit te zijn. Alleen de dinsdag een beetje regen (hooguit 5 minuten) en de rest van de week prachtig zonnig weer met hier en daar een wolkje.  Ik ga altijd goedkoop met de tent. Ondanks de koude nachten was het redelijk uit te houden. En dan nu het visverslag! Dag 1  Ik stapte de rivier in en begon direct een aantal stenen om te draaien om te zien welke insecten op dit moment aanwezig waren. In mijn vest heb ik een aantal insecten potjes zitten zodat ik deze goed kan bestuderen en vervolgens terug kan zetten.  Zwarte steenvlieg   -    BWO   -    Cream Caddis pupa Het linker insect heb ik niet goed ku