Doorgaan naar hoofdcontent

Snoekstreamer "Bouwen"

Stap voor stap streamer


In mijn eerdere bericht heb ik een streamer laten zien die een geweldige actie heeft onderwater. Nu laat ik zien hoe je een dergelijke streamer maakt. De materialen zijn vrij kostbaar en je maakt er een stuk of 8 streamers mee. De materialen zijn degelijk en, mits goed gebonden, duurzame streamers.


(Kleuren: Paars/Roze  -  Rood/Wit  -  Oranje/Bruin) 

Benodigdheden: 

Haak: Owner 5/0 
Draad: GSP 
Staart: Bucktail en flash
Lijf: Blig Fly Fiber 
Lijf: Icelandic sheep hair
Kop: Flash
Kop: Fish-Mask #8,5 
Oogjes: 7mm of 8mm 


Begin met een pluk bucktail op de haak. Zorg dat deze goed wijd staat zodat het materiaal er een beetje op kan veren.



Bind nu een plukje flash in. Voor de staart kie ik zelf vaak voor pearl flash.



Vervolgens pakken we de Big Fly Fiber. Schud deze een beetje uit zodat het materiaal goed wijd gaat staan. Pak een plukje er uit en bind deze in achter de bucktail. 


Knip de fibers op lengte en dun het wat uit. De fibers zijn namelijk veel te lang voor deze streamer. 


Bind een dunne pluk Icelandic sheep hair in over de big fly fiber. Kam dit goed uit zodat de haren mooi verdeeld worden. Zoals je ziet gaat de vlieg al mooi bol staan. 

Bind nu twee grizzly hackles in. Eerst naar voren om ze vervolgens terug te buigen. Hierdoor gaan de hackles wat boller staan waardoor de vlieg meer volume krijgt. 



Bind nu een dunne pluk rood icelandic sheep hair in. 



Bind nu wat rode flash in. Deze mag tot aan het einde van de vlieg lopen. 




Bind nog een dun laagje rood haar in om de flash op zijn plaats te houden. Zet vervolgens de fish-mask vast met een beetje lijm. 



Vergeet niet om tussen het haakoog en de fish-mask ook nog even wat slagen te binden en netjes af te binden. Zo weet je zeker dat de mask blijft zitten. Borstel de streamer nog even goed uit zodat alle haren mooi vallen. 

Nog even de oogjes er op zetten en klaar ben je. 






Reacties

Populaire posts van deze blog

Streamers voor de Forelvijver

Forel Streamers   Het vliegvissen in de forelvijver vind ik ontzettend leuk. Ik doe dit ongeveer één keer in de maand. Nou heb ik niet veel problemen met het vangen van de forel op de vlieg. Wel zie ik de vliegvissers naast mij soms wat zuur kijken omdat het niet lukt. Zij hebben wat streamers gekocht in de plaatselijke viswinkel en proberen deze dan uit. Vaak resulteert dit in een middag vloeken en zuchten. Ik kijk dan altijd even om me heen of het misschien aan de manier van werpen ligt of het materiaal dat ze gebruiken. Maar al snel kom ik tot de conclusie dat dit niet het geval is. Nu wordt mij vaak gevraagd welke streamers werken en hoe ik dat weet. Hoe weet je welke streamers werken? Dit is vrij makkelijk. Vaak staan er vissers met een net vol forel langs de kant. Zij gebruiken vaak powerbait of iets anders met een kleurtje. Ik ga dan altijd even langs om te vragen welke kleur zij gebruiken. Meestal geven ze geen antwoord als ze zien dat jij ook met je werphengel gaa

De Ourthe 2017

De Ourthe eind september Last minute heb ik besloten toch nog een aantal dagen te gaan vissen aan de Ourthe. Ondanks de regenachtige weken probeerde ik een geschikte periode te vinden met een beetje zon. Dagen lang hield ik buienradar in de gaten en keek ik mij scheel op de waterstanden. De week van 18 september zag er veel belovend uit. Wat een prachtige week bleek dit te zijn. Alleen de dinsdag een beetje regen (hooguit 5 minuten) en de rest van de week prachtig zonnig weer met hier en daar een wolkje.  Ik ga altijd goedkoop met de tent. Ondanks de koude nachten was het redelijk uit te houden. En dan nu het visverslag! Dag 1  Ik stapte de rivier in en begon direct een aantal stenen om te draaien om te zien welke insecten op dit moment aanwezig waren. In mijn vest heb ik een aantal insecten potjes zitten zodat ik deze goed kan bestuderen en vervolgens terug kan zetten.  Zwarte steenvlieg   -    BWO   -    Cream Caddis pupa Het linker insect heb ik niet goed ku

Vliegvislijnen voor forelvijvers duur vs goedkoop

De Vliegvislijn test (Links: SA Still Water 69,95   Rechts: A&M Clear Intermediate 13,95) Onlangs heb ik bij amfishingtackle een intermediate clear vliegvislijn besteld. Ik was al in het bezit van een een dergelijke lijn van het merk Scientific Anglers (Still Water), echter was de lijn van A&M zo goedkoop dat ik deze niet kon laten liggen. Ook was ik zeer nieuwsgierig naar het kwaliteitsverschil. Afgelopen zaterdag ben ik wezen vissen in de forelvijver en kon ik deze lijnen dus mooi even testen. In de forelvijver gebruik ik eigenlijk altijd een clear intermediate. Ik merk toch dat als je met een streamer vist dit soort lijn het beste werkt. Wat is nu belangrijk in een vliegvislijn? Persoonlijk beoordeel ik een lijn altijd op de volgende punten: - Soepelheid (tijdens werpen en inslag op het water) - Geheugen - Duurzaamheid - Textuur Dan nu de vergelijking: Soepelheid Hier kan ik vrij kort over zijn. Beide lijnen werpen echt heerlijk en slaan m