Doorgaan naar hoofdcontent

Vliegvisboeken

Bindliteratuur om de winter door te komen 


Natuurlijk kan je lekker gaan vissen op de snoek. Maar er zijn ook dagen dat ik mij, ondanks mijn waadjas en andere waterdichte kleding, mij echt niet buiten waag. Dat zijn de dagen dat je lekker achter je vice kruipt of even je kennis gaat uitbreiden met een goed boek. 

Onlangs heb ik weer een drietal nieuwe boeken aangeschaft. Je merkt wel dat veel boeken overeenkomsten hebben. Toen ik mijn eerste boek van Wim Alphenaar kreeg, las ik deze van voor naar achteren en weer terug. Dit was mijn eerste boek, eerste aanraking met vliegvisliteratuur en voor mij, ook een echte vliegvisbijbel. Maar nu heb ik veel meer en dan merk je dat elk boek wel een stukje hengels, lijnen, leaders en reels heeft. Die stukken begin je langzaam bij beetje over te slaan of snel te scannen op nieuwe informatie. 

Als echte vliegbinder wil ik altijd snel door naar de patronen. Wat is er nieuw voor mij en welke materialen moet ik gaan kopen? Als je je eerste boek koopt voor het vliegbinden zullen dat aardig wat materialen zijn. Naarmate de hobby uitbreid en, volgens mijn vriendin, een verslaving wordt zul je merken dat je niet altijd nieuw spul hoeft te kopen.

Een overzicht van de boeken die ik veel gebruik:


Titels:

- French Fishing Flies, Jean Paul Pequegnot

Goed boek om de standaard vliegen te gaan binden/gebruiken voor het vliegvissen in Frankrijk/België 

- Wondervliegen 2, Leon Janssen

De bijbel voor mij als ik ga vissen in Frankrijk/België. Alle patronen zitten in mijn vliegendozen en een stuk of 10 per soort. Goed boek wat leuk is om te lezen en tevens zeer goed vangende patronen. 

- Vliegen, Vangen, Vissen, Henk Peeters 

Leuk dik boek. de hele sport staat er van voor tot achteren in beschreven. Lees dit boek en dan weet je alles over de basis van het vliegvissen. Er staan wat minder patronen in maar genoeg om de eerste goed vangende vliegen te gaan binden. 

- Tying Flies with CDC, Leon Links 

Leuk boek als je eens een keer niet elke vlieg met een hanenhackle drijvend wilt maken. Tevens zijn CDC veren ook wat goedkoper dan de Metz en Whiting capes. Daarnaast worden de vliegen vaak van maar 2 of 3 veertjes cdc gebonden. Niet alleen makkelijk maar ook snel. 

- Belgische Vliegen, Hugo Martels

Klein boekje. Een goede aanvulling op Wondervliegen 2 van Leon Janssen. Staan aardig wat patronen in en ook de herkomst er van. leuk om eens te lezen. Handig om te hebben. 

- A World Of Pike Flies, Ad Swier

Behoeft weinig uitleg waarom. Is voor mij en wellicht velen de bijbel voor het streamer vissen op snoek. Van Bucktail tot EP fibers, alles staat er in beschreven. Ga je met de streamer op snoek? Lees dan eerst dit boek. 

- Vliegbinden & Vliegvissen, Wim Alphenaar 

Mijn eerste boek. Dit boek heeft mij echt enthousiast gemaakt voor de sport. een goed allround boek om te starten met vliegvissen en vliegbinden. Van forel in de rivieren tot witvissen in de polders. De patronen en technieken staan beschreven in dit boek. Veel oude materialen maar leuk om hierbij een goedkoop alternatief of wellicht een compleet ander materiaal bij te zoeken. Een echte aanrader! 

- Hengelsportgids voor de vliegvisser, Jeff de Bruyne

Ga je vissen in de België? Even dit boekje lezen. De informatie over de vergunningen mag dan wat gedateerd zijn. Je kan de vergunning nu zeer makkelijk online aanvragen en downloaden. De stekken en stukken rivier die worden beschreven zijn van groot belang om de juiste stekken te vinden. Dit boek bevat veel informatie over locaties, aanwezige vissoorten, vliegen en tips op locatie. 

- Simple Flies, Morgan Lyle

Laatste aankoop. Ik hou ervan als iets makkelijker kan. Dit boek bevat 52 patronen die een ervaren binder binnen enkele minuten kan maken en waarvan je zo een doos vol kan binden zonder al te veel tijd kwijt te zijn. Dit boek is leuk als je meer tijd wilt besteden aan het vissen en het binden als bijzaak ziet. 

- Flyfishing for Coarse fish, Dominic Garnett 

Niet al te lang geleden aangeschaft als aanvulling voor het vissen op witvis. Dit boek beschrijft een aantal vissoorten die niet vaak genoemd worden in de boeken of vaak wordt afgedaan als: "Dat kan toch nooit moeilijk zijn?". Ik kan mij nog een aflevering herinneren van VisTV dat er een klein item over vliegvissen op voorn in was verwerkt. Daarin werd gezegd dat eigenlijk alles met een goudkopje wel volstaat voor het vissen op voorn. Niks is minder waar en dit boek helpt je goed op weg als je wat meer wilt weten en je verder wilt ontwikkelen in het vliegvissen op witvis. Bevat ook veel simpele patronen en wat variaties op de bestaande vliegen. 

- Essential Saltwater Flies, Ed Jaworowski 

Ik heb dit boek gekocht toen ik ging vliegvissen op zeebaars. Mijn kennis van zoutwater patronen was laag en ik wilde wat basis technieken leren voor het binden van de zoutwatervliegen. Dit boek bevat eenvoudige patronen voor veel zoutwatervissen. De garnalen en krabben heb ik gebruikt voor het vissen op zeebaars en fint op de Maasvlakte. 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Streamers voor de Forelvijver

Forel Streamers   Het vliegvissen in de forelvijver vind ik ontzettend leuk. Ik doe dit ongeveer één keer in de maand. Nou heb ik niet veel problemen met het vangen van de forel op de vlieg. Wel zie ik de vliegvissers naast mij soms wat zuur kijken omdat het niet lukt. Zij hebben wat streamers gekocht in de plaatselijke viswinkel en proberen deze dan uit. Vaak resulteert dit in een middag vloeken en zuchten. Ik kijk dan altijd even om me heen of het misschien aan de manier van werpen ligt of het materiaal dat ze gebruiken. Maar al snel kom ik tot de conclusie dat dit niet het geval is. Nu wordt mij vaak gevraagd welke streamers werken en hoe ik dat weet. Hoe weet je welke streamers werken? Dit is vrij makkelijk. Vaak staan er vissers met een net vol forel langs de kant. Zij gebruiken vaak powerbait of iets anders met een kleurtje. Ik ga dan altijd even langs om te vragen welke kleur zij gebruiken. Meestal geven ze geen antwoord als ze zien dat jij ook met je werphengel gaa

De Ourthe 2017

De Ourthe eind september Last minute heb ik besloten toch nog een aantal dagen te gaan vissen aan de Ourthe. Ondanks de regenachtige weken probeerde ik een geschikte periode te vinden met een beetje zon. Dagen lang hield ik buienradar in de gaten en keek ik mij scheel op de waterstanden. De week van 18 september zag er veel belovend uit. Wat een prachtige week bleek dit te zijn. Alleen de dinsdag een beetje regen (hooguit 5 minuten) en de rest van de week prachtig zonnig weer met hier en daar een wolkje.  Ik ga altijd goedkoop met de tent. Ondanks de koude nachten was het redelijk uit te houden. En dan nu het visverslag! Dag 1  Ik stapte de rivier in en begon direct een aantal stenen om te draaien om te zien welke insecten op dit moment aanwezig waren. In mijn vest heb ik een aantal insecten potjes zitten zodat ik deze goed kan bestuderen en vervolgens terug kan zetten.  Zwarte steenvlieg   -    BWO   -    Cream Caddis pupa Het linker insect heb ik niet goed ku

Vliegvislijnen voor forelvijvers duur vs goedkoop

De Vliegvislijn test (Links: SA Still Water 69,95   Rechts: A&M Clear Intermediate 13,95) Onlangs heb ik bij amfishingtackle een intermediate clear vliegvislijn besteld. Ik was al in het bezit van een een dergelijke lijn van het merk Scientific Anglers (Still Water), echter was de lijn van A&M zo goedkoop dat ik deze niet kon laten liggen. Ook was ik zeer nieuwsgierig naar het kwaliteitsverschil. Afgelopen zaterdag ben ik wezen vissen in de forelvijver en kon ik deze lijnen dus mooi even testen. In de forelvijver gebruik ik eigenlijk altijd een clear intermediate. Ik merk toch dat als je met een streamer vist dit soort lijn het beste werkt. Wat is nu belangrijk in een vliegvislijn? Persoonlijk beoordeel ik een lijn altijd op de volgende punten: - Soepelheid (tijdens werpen en inslag op het water) - Geheugen - Duurzaamheid - Textuur Dan nu de vergelijking: Soepelheid Hier kan ik vrij kort over zijn. Beide lijnen werpen echt heerlijk en slaan m