Doorgaan naar hoofdcontent

Binden en Binden

De verkoop

Op dit moment ben ik zeer druk bezig met het binden op verzoek van klanten. Mede om deze reden kom ik er bijna niet aan toe om zelf een hengeltje te werpen. Dit is totaal niet erg aangezien ik veel mensen al blij heb kunnen maken met kwalitatief zeer goede en mooie vliegen.

Ik krijg ook veel vragen van mensen via marktplaats. Een kleine selectie:

Waar ben ik te vinden?

Ik ben vooral actief op marktplaats. Ik heb een advertentie onder de naam: Vliegen setjes.
Daarnaast is het mogelijk om via dit blog contact met mij op te nemen of even te mailen naar: timkoster147@gmail.com.
Nu krijg ik vaak de vraag wat voor vliegen ik allemaal in mijn assortiment heb.
Het antwoord is vrij simpel. Ik heb namelijk alles voor Witvis, Forel en Vlagzalm. Dit voor zowel binnen- als buitenland en de forelvijvers uiteraard.
Daarnaast maak ik ook veel op verzoek. Sommige klanten weten namelijk precies wat ze willen. Zij geven door hoe de vlieg er uit moet zien of sturen en foto en deze bind ik dan voor ze. Daarnaast gaan veel mensen op vakantie naar het buitenland en willen dan graag een setje voor die bestemming. Ik heb ontzettend veel vliegen die goed werken in het buitenland. Tot nu toe heb ik veel setjes verkocht voor Frankrijk.
Natuurlijk heb ik ook vliegensetjes die goed vangen in mijn eigen woonplaats. Ik vis zelf namelijk vaak in het Valleikanaal en de Heiligenbergerbeek. Aardig wat klanten komen zelf ook uit omgeving Amersfoort en willen dan ook graag vliegen die hier goed werken. Daarom heb ik speciaal setjes voor de witvis in het Valleikanaal en de Heiligenbergerbeek en uiteraard de plaatselijke sloten.
Ook krijg ik vaak de vraag waarom ik goedkoper ben dan de meeste vliegviswinkels met mijn vliegen.
Dit kan ik doen omdat ik een hobbyist ben. Ik bind voor mijn lol en mijn passie voor vliegen die ik graag aan anderen wil doorgeven.  Ik zorg uiteraard dat ik ook een centje over houd aan de vliegen, maar ik verdien eigenlijk alleen mijn materiaal kosten en uren.
Nu heb ik al meer dan 1500 vliegen kunnen verzenden naar mede vliegvissers die allemaal zeer tevreden zijn. Dit heeft voor mij als voordeel dat ik ook steeds meer goed vangende vliegen voorbij zie komen die klanten zelf samenstellen.
Wat ik tot nu toe het meeste heb verkocht zijn vliegensetjes voor het vissen in Frankrijk en streamers voor de forelvijvers. Uiteraard heb ik zelf ook even een dagje vrij genomen om het een en ander uit te proberen voordat ik het aan de klant verkoop.
De volgende streamers doen het zeer goed in de forelvijvers:
Witte staart met een UV witte dubbing om het lijfje en een zwarte veer plus een oranje kraal op de kop.
Ook een gele of oranje staart met een UV zwarte dubbing om het lijf en een gouden kraal op de kop is een uitstekende vanger.

Hier is een foto van mijn best vangende en best verkopende streamers voor de forelvijvers. Ik zou bijna een vangstgarantie durven te geven op deze streamers.

Deze heb ik dus nu standaard in mijn assortiment zitten.
Daarnaast kreeg ik nog een uitdagend verzoek van een klant. Een vlieg van hout. Ik moest even slikken toen ik dit hoorde maar nam de uitdaging aan.
Nu had ik op internet even gezocht naar een patroontje om deze vlieg te maken. Ik kwam uit op een mier van balsa hout. Ik vond deze foto op de site van Fly dreamers. Ik moet zeggen dat hier ontzettend mooie vliegen staan waarvan sommigen zeer innovatief.


Deze mier is te maken van een balsa houtcilinder (3mm of 4mm) die je in een modelbouwwinkel kan kopen. Je snijd twee stuken hout af en vormt deze met behulp van een schuurpapiertje. Daarna steek je een naald midden door de cilinders heen. Trek de naald terug en steek een stukje visdraad (0,20 mm) door de twee stukken heen. Zet de stukken vast met wat epoxy of secondelijm.  Daarna lak je de twee stukken met zwarte nagellak. Doe dit twee keer zodat ze mooi glimmen. Zet de twee stukken in het midden vast op een haak met fluo oranje binddraad. Zet als laatste een zwarte hackle in en klaar ben je.

Ik ga deze mier zelf ook maar eens uitproberen. Volgende de klant was deze goed te gebruiken in Frankrijk, België en in de Nederlandse binnenwateren.  

En zie hier mijn eigen resultaat.




Reacties

Populaire posts van deze blog

Streamers voor de Forelvijver

Forel Streamers   Het vliegvissen in de forelvijver vind ik ontzettend leuk. Ik doe dit ongeveer één keer in de maand. Nou heb ik niet veel problemen met het vangen van de forel op de vlieg. Wel zie ik de vliegvissers naast mij soms wat zuur kijken omdat het niet lukt. Zij hebben wat streamers gekocht in de plaatselijke viswinkel en proberen deze dan uit. Vaak resulteert dit in een middag vloeken en zuchten. Ik kijk dan altijd even om me heen of het misschien aan de manier van werpen ligt of het materiaal dat ze gebruiken. Maar al snel kom ik tot de conclusie dat dit niet het geval is. Nu wordt mij vaak gevraagd welke streamers werken en hoe ik dat weet. Hoe weet je welke streamers werken? Dit is vrij makkelijk. Vaak staan er vissers met een net vol forel langs de kant. Zij gebruiken vaak powerbait of iets anders met een kleurtje. Ik ga dan altijd even langs om te vragen welke kleur zij gebruiken. Meestal geven ze geen antwoord als ze zien dat jij ook met je werphengel gaa

De Ourthe 2017

De Ourthe eind september Last minute heb ik besloten toch nog een aantal dagen te gaan vissen aan de Ourthe. Ondanks de regenachtige weken probeerde ik een geschikte periode te vinden met een beetje zon. Dagen lang hield ik buienradar in de gaten en keek ik mij scheel op de waterstanden. De week van 18 september zag er veel belovend uit. Wat een prachtige week bleek dit te zijn. Alleen de dinsdag een beetje regen (hooguit 5 minuten) en de rest van de week prachtig zonnig weer met hier en daar een wolkje.  Ik ga altijd goedkoop met de tent. Ondanks de koude nachten was het redelijk uit te houden. En dan nu het visverslag! Dag 1  Ik stapte de rivier in en begon direct een aantal stenen om te draaien om te zien welke insecten op dit moment aanwezig waren. In mijn vest heb ik een aantal insecten potjes zitten zodat ik deze goed kan bestuderen en vervolgens terug kan zetten.  Zwarte steenvlieg   -    BWO   -    Cream Caddis pupa Het linker insect heb ik niet goed ku

Vliegvislijnen voor forelvijvers duur vs goedkoop

De Vliegvislijn test (Links: SA Still Water 69,95   Rechts: A&M Clear Intermediate 13,95) Onlangs heb ik bij amfishingtackle een intermediate clear vliegvislijn besteld. Ik was al in het bezit van een een dergelijke lijn van het merk Scientific Anglers (Still Water), echter was de lijn van A&M zo goedkoop dat ik deze niet kon laten liggen. Ook was ik zeer nieuwsgierig naar het kwaliteitsverschil. Afgelopen zaterdag ben ik wezen vissen in de forelvijver en kon ik deze lijnen dus mooi even testen. In de forelvijver gebruik ik eigenlijk altijd een clear intermediate. Ik merk toch dat als je met een streamer vist dit soort lijn het beste werkt. Wat is nu belangrijk in een vliegvislijn? Persoonlijk beoordeel ik een lijn altijd op de volgende punten: - Soepelheid (tijdens werpen en inslag op het water) - Geheugen - Duurzaamheid - Textuur Dan nu de vergelijking: Soepelheid Hier kan ik vrij kort over zijn. Beide lijnen werpen echt heerlijk en slaan m