Doorgaan naar hoofdcontent

Tips & Trics voor het binden

Aandachtspunten voor het vliegbinden


Ik bind al jaren mijn eigen vliegen en ik heb gemerkt dat ik in het begin vaak een foute aanname heb gedaan met betrekking tot het uiterlijk van een vlieg. Na een paar keer wat vliegen te hebben gebonden waar zelfs de vis om moest lachen kom je tot een aantal inzichten. Deze wil ik graag delen zodat je niet je kostbare bindmateriaal verspilt aan vliegen die bij voorbaat kansloos zijn. Een aantal aandachtspunten op een rij:

Uiterlijk

De vlieg die je bind moet zoveel mogelijk op het echte werk lijken (Logisch). Kijk goed naar de vlieg die je wilt imiteren. Soms lijkt de vlieg een bepaalde kleur te hebben maar als je dichterbij kijkt blijkt dit echter anders. Probeer daarom zoveel mogelijk een vlieg (een ECHTE) in handen te krijgen. Ik doe dit meestal door een schepnet met superfijn gaas mee te nemen. Deze zijn vaak verkrijgbaar op de vijverafdeling van een dierenwinkel. Schep de vlieg uit de lucht en kijk eens van dichtbij. Probeer niet alles na te maken wat je ziet. Soms kom je dan gewoon ruimte te kort op je haak. Niet alle vliegen zijn perfect (net als mensen) de ene heeft wat meer vlekken of beschadigingen, is wat donkerder/lichter, groter/kleiner en noem maar op. Probeer niet met verschillende dubbing kleuren alles op de vlieg na te maken. Kijk wat de meest overheersende kleur is op de vlieg en maak daar je body van. De tweede kleur (bovenlichaam/kopje) maak je met de hackle. Uiterlijke kenmerken die echt moeten kloppen zijn: 

- Vleugels
- Body (Dikte en Ribbing) 
- Kleur 
- Print
- Groote

Wat is een Print? Dat is de afdruk die het insect maakt op het water (ingeval van een drijvende vlieg) Dit kan namelijk doorslaggevend zijn voor de vis. Deze maak je met je hackle. Zorg dus dat je niet te dik hackled. 

Dit staat ook allemaal beschreven in het boek Wondervliegen 2 van Leon Janssen. Zelf heb je altijd wel een vermoeden waar het allemaal aan kan liggen, maat het is fijn als dit toch bevestigd wordt door een zeer ervaren vliegvisser.

Als je een vlieg hebt afgebonden test deze dan even in een glas water. Blijft je vlieg correct drijven? Knip anders even en V'tje uit de onderkant van je hackle of druk met je duim onder op de hackle om een V te maken. Kan je de vlieg wat over het water bewegen zonder dat deze direct zinkt? Beweging is namelijk ook belangrijk tijdens het vissen. 

In een wijnglas kan je de vlieg ook goed van de onderkant bekijken. Waarom is dit zo belangrijk? Omdat de vis dit dus ziet. 

Materiaal

Kijk goed naar de vlieg of bijvoorbeeld het lijfje doorzichtig is of dicht. Wat voor patroon hebben de vleugels? Dit kan namelijk het verschil maken tussen een vleugel van CDC/Antron Yarn of een Hackle punt. En uit hoeveel segmenten bestaat het lijfje?(Handig voor je ribbing). En welke kleur moet je gebruiken voor de ribbing? 

Als je een vlieg van een bepaalde kleur dubbing maakt let er dan goed op of deze kleur niet veranderd in het water. Test een klein beetje dubbing door het nat te maken. Komt de kleur dan nog overeen? 
Natuurlijk kan je ook wat dubbing mengen om de juiste kleur combinatie te krijgen. Ik vind dat dit met hazendubbing heel makkelijk gaat. 

Bijna alle vliegen zijn wel voorzien van een hackle en staart. Let er op dat je deze niet te dik maakt met de gedachte dat deze dan goed blijft drijven. Je vlieg kan dan namelijk een heel ander uiterlijk hebben voor de vis dan jij in gedachte hebt. Ik gooi zelf met alle plezier mijn vlieg wat vaker droog als dat mij die ene joekel van een vis oplevert. Kijk goed naar de kleur van je hackle. Gebruik je niet een te lichte/donkere kleur? Heb je niet de juiste kleur hackle? Probeer het dan gewoon eens zonder. Maak een goede vleugel van CDC of Antron Yarn. 

Groote

Hier kan ik vrij kort over zijn. Een vlieg moet de juiste grote hebben als het echte insect. Denk niet dat als je een vlieg op haakmaat 12 koopt of bind dat deze dan ook grotere vis oplevert. Een grote vis heeft veel meer ervaring. Deze vis kan zeer goed onderscheid maken tussen een neppe en een echte vlieg. De grote is hierbij van belang. Kijk goed naar de echte vlieg en probeer de grote in te schatten. 1 of 2 millimeter zullen het verschil niet maken maar een haakmaat 16 of 12 echter wel.  Kijk ook goed naar de grote van de vleugel en de staart. 

Meest voorkomende fouten die je zelf kan maken. 

Ik kijk ook vaak op internet of er nog leuke patronen zijn die ik niet ken. Nu zie ik dat sommige personen wel zeer makkelijke en soms foute aannames maken. De gene waar ik mij ook het meest aan erger is eentje die je veel bij nimfen ziet en luid als volgt:

"Kijk zo ziet de nimf er uit als die nat is. Net echt!"

Deze zin staat vaak onder patronen die gemaakt zijn van hazen dubbing. 
 Je krijgt dan een foto te zien van een nimf die doorweekt met water op het droge ligt. De lange haartje liggen strak langs het lichaam en het ziet er wel mooi en echt uit. Dit is dus niet zoals de vis de nimf waarneemt. Dit is hoe je vlieg er uit ziet als je hem uit het water haalt. In het water ziet je vlieg er hetzelfde uit als op het droge alleen  is de nimf wat transparanter. Een kletsnatte vlieg in je hand is dus geen goede indicatie. Gooi je vlieg in een glas water en kijk dan eens goed hoe deze er onder water uit ziet en beweegt. 

Denk dus niet dat je een nimf met lange haren zo kan laten omdat het onderwater tegen het lijfje plakt. Knip het op de juiste lengte of brengt het aan waardoor het wat hariger is maar toch op een lichaam lijkt. Vliegbinden is precisiewerk! 

Nog een standaard zin waar men zich op kan verkijken:

"Verzwaar de nimf met flink wat looddraad"

Ga voor jezelf na of dit wel van toepassing is. De gene die dit patroon heeft ontworpen of plaatst kan in veel dieper water vissen dan dat jij doet. Het kan dan namelijk zijn als jij hetzelfde doet dat jou nimf te diep wordt gevist. Bij dit soort instructies altijd nadenken waar jij de vlieg wilt gaan gebruiken. 

Daarnaast heb je nog:

"Je kan variëren met de kleuren dubbing en hackle, kijk maar welke voor jou werkt"

Hebben deze personen er bij stil gestaan hoeveel verschillende kleuren hackle en dubbing er op de markt zijn? Je zou dus wel honderd  verschillende combinaties kunnen maken van deze vlieg. Ik ga niet een stuk of vijftig combinaties proberen voordat ik weet of deze vlieg überhaupt  wel vangt. Zonde van mijn materiaal en tijd. Geef een goed voorbeeld welke voor jou heeft gewerkt en welke er nog meer hebben gewerkt. In dit geval ga je bij jezelf na welke kleuren het meest vangen. Bind de vlieg in drie of vier combinaties van je favoriete kleuren en probeer deze. Verspil je tijd niet door je helemaal te focussen op dit patroon en de combinatie die voor jou werkt.

Ook zie je veel nieuwe en mooie of moeilijke bindtechnieken. Staar je hier niet blind op. Het ziet er leuk uit en soms is het wel van toegevoegde waarde, maar meestal een demonstratie van creativiteit van de binder. Hou je patroon simpel. Zorg dat je er zo even 10 van in een uur kan binden. Het gaat er tenslotte om dat je er vis mee gaat vangen. Je binden moet geen bezigheidstherapie worden. Natuurlijk is het wel leuk voor de gene die het binden als sport zien om nieuwe technieken en gewaagde patronen te maken. Maar als je het binden puur doet om de mooiste en grootste vissen uit het water te halen raad ik aan om lekker simpel te blijven binden. Er is namelijk niks zo erg als een patroontje waar je een uur mee bezig bent geweest in een boom of achter een steen te zien verdwijnen. 

Als je net begint met binden is het niet aan te raden om direct zelf allerlei nieuwe patronen te gaan bedenken. Dit is zonde van je tijd. Kijk eens rond op internet. Probeer wat uit, vraag eens bij mensen of ze iets hebben voor de vis die jij wilt vangen. Soms krijg je namelijk een patroon waar je een veel eenvoudigere versie van kan binden waardoor het toch een beetje je eigen ontworpen vlieg wordt. Kijk eerst wat wel en niet werkt en ga daarmee aan de slag. Kan je het patroon verbeteren? Happen de vissen soms wel en soms niet, wat kan je dan veranderen waardoor ze wel steeds happen? Als je vervolgens weet wat wel en niet werkt kan je aan de slag met het ontwerpen van je eigen vliegen. Je weet welke kleuren het goed doen, welke vormen en van welk materiaal het moet zijn. Ook kan je steeds proberen een goedkoper materiaal te vinden waardoor je hobby veel minder gaat kosten. 

Nog een handige tip voor het binden van patronen die je op het internet vind. Ik vind het vaak jammer dat mensen niet altijd vermelden voor welke vis het patroon is. Ik neem aan dat deze mensen denken dat je dit zelf kunt verzinnen aan de hand van het patroon. Ik sla deze patronen bij voorbaat over. Nu ik de nodige ervaring heb opgedaan kan ik wel een redelijke inschatting maken maar je weet het nooit. Ik vind het zonde van mijn bindmateriaal om deze vlieg te binden zonder dat ik weet of ik er wat aan heb. 

Ik hoop in de loop van het nieuwe seizoen nog wat nieuwe tips en trics te kunnen posten. En tot die tijd veel succes met deze tips en trics. Mocht je vragen hebben over iets wat ik nog niet heb beschreven kan je altijd even mailen naar: timkoster147@gmail.com 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Streamers voor de Forelvijver

Forel Streamers   Het vliegvissen in de forelvijver vind ik ontzettend leuk. Ik doe dit ongeveer één keer in de maand. Nou heb ik niet veel problemen met het vangen van de forel op de vlieg. Wel zie ik de vliegvissers naast mij soms wat zuur kijken omdat het niet lukt. Zij hebben wat streamers gekocht in de plaatselijke viswinkel en proberen deze dan uit. Vaak resulteert dit in een middag vloeken en zuchten. Ik kijk dan altijd even om me heen of het misschien aan de manier van werpen ligt of het materiaal dat ze gebruiken. Maar al snel kom ik tot de conclusie dat dit niet het geval is. Nu wordt mij vaak gevraagd welke streamers werken en hoe ik dat weet. Hoe weet je welke streamers werken? Dit is vrij makkelijk. Vaak staan er vissers met een net vol forel langs de kant. Zij gebruiken vaak powerbait of iets anders met een kleurtje. Ik ga dan altijd even langs om te vragen welke kleur zij gebruiken. Meestal geven ze geen antwoord als ze zien dat jij ook met je werphengel gaa

De Ourthe 2017

De Ourthe eind september Last minute heb ik besloten toch nog een aantal dagen te gaan vissen aan de Ourthe. Ondanks de regenachtige weken probeerde ik een geschikte periode te vinden met een beetje zon. Dagen lang hield ik buienradar in de gaten en keek ik mij scheel op de waterstanden. De week van 18 september zag er veel belovend uit. Wat een prachtige week bleek dit te zijn. Alleen de dinsdag een beetje regen (hooguit 5 minuten) en de rest van de week prachtig zonnig weer met hier en daar een wolkje.  Ik ga altijd goedkoop met de tent. Ondanks de koude nachten was het redelijk uit te houden. En dan nu het visverslag! Dag 1  Ik stapte de rivier in en begon direct een aantal stenen om te draaien om te zien welke insecten op dit moment aanwezig waren. In mijn vest heb ik een aantal insecten potjes zitten zodat ik deze goed kan bestuderen en vervolgens terug kan zetten.  Zwarte steenvlieg   -    BWO   -    Cream Caddis pupa Het linker insect heb ik niet goed ku

Vliegvislijnen voor forelvijvers duur vs goedkoop

De Vliegvislijn test (Links: SA Still Water 69,95   Rechts: A&M Clear Intermediate 13,95) Onlangs heb ik bij amfishingtackle een intermediate clear vliegvislijn besteld. Ik was al in het bezit van een een dergelijke lijn van het merk Scientific Anglers (Still Water), echter was de lijn van A&M zo goedkoop dat ik deze niet kon laten liggen. Ook was ik zeer nieuwsgierig naar het kwaliteitsverschil. Afgelopen zaterdag ben ik wezen vissen in de forelvijver en kon ik deze lijnen dus mooi even testen. In de forelvijver gebruik ik eigenlijk altijd een clear intermediate. Ik merk toch dat als je met een streamer vist dit soort lijn het beste werkt. Wat is nu belangrijk in een vliegvislijn? Persoonlijk beoordeel ik een lijn altijd op de volgende punten: - Soepelheid (tijdens werpen en inslag op het water) - Geheugen - Duurzaamheid - Textuur Dan nu de vergelijking: Soepelheid Hier kan ik vrij kort over zijn. Beide lijnen werpen echt heerlijk en slaan m