Doorgaan naar hoofdcontent

Zomer snoek

Niet alleen in de winter


Zondagochtend 9 juni. Het eerste wat er door min hoofd ging toen ik wakker werd was: Het is een mooie dag voor snoek. Hoe ik hier bij kwam weet ik echt niet. De afgelopen weken heb ik alleen met mijn glas hengel op voorn gevist, maar het eerst wat er in mij op kwam was snoek. 
Het was het proberen waard.....

Vroeg in de auto richting Soest me mijn nieuw gebonden snoekstreamer twijfelde ik nog of ik ook niet gewoon mijn #4 had moeten meenemen voor de voorn. Tot aan de waterkant bleef ik twijfelen en met enige moeite zwiepte ik mijn streamer in het water.

Het eerste wat mij opviel was dat ik de streamer in alle enthousiasme van iets te veel materiaal had voorzien waardoor deze wat zwaar was. De streamer zwom mooi door het water en zorgde voor de nodige trilling en geluid met de wiggle tail en rattle. 

Na 5 worpen was het raak. Ineens een streep door het water richting het uiteinde van mijn leader. Direct voelde ik aan het gewicht dat het een redelijk mooi formaat moest zijn. En ik werd ook niet teleurgesteld. Na flink trekken volgde een paar mooie sprongen en kon ik de snoek zien. 
In de zomer is de snoek echt een leuke vis om met de vlieg te vangen. Sterker en veel actiever dan in de winter en dat geeft een mooi gevecht. 

Dan nu het resultaat aan het uiteinde van de lijn:




En uiteraard ook het gene aan het uiteinde van mijn lijn voordat deze knaap het in zijn bek had:





Deze foto is echter gemaakt nadat bovenstaande er mee klaar was en ik het tussen de tanden had uitgehaald. Niet meer de mooiste. Dit is een goede herinnering dat ik de vlieg eerst op de foto moet zetten in plaats van er mee te vissen. Wat zal ik zeggen....... ik ben gewoon heel enthousiast om de vlieg uit te proberen. 

Oranje en geel zijn niet mijn favoriete kleuren combinaties. Ondanks dat dit een bekende combi is heb ik deze niet vaak aan de lijn. Tot afgelopen winter. Ik merkte dat de snoeken meer interesse hadden in deze kleur dan in mijn gebruikelijke groene of zwarte streamer. 

Deze streamer heeft een stinger hook met wiglle tail en is vervolgens opgebouwd zoals de articulated streamer van Niklaus Bauer. Ik zal binnenkort ook een Stap voor stap beschrijving met foto's plaatsen van hoe ik deze maak. 





Reacties

Populaire posts van deze blog

Streamers voor de Forelvijver

Forel Streamers   Het vliegvissen in de forelvijver vind ik ontzettend leuk. Ik doe dit ongeveer één keer in de maand. Nou heb ik niet veel problemen met het vangen van de forel op de vlieg. Wel zie ik de vliegvissers naast mij soms wat zuur kijken omdat het niet lukt. Zij hebben wat streamers gekocht in de plaatselijke viswinkel en proberen deze dan uit. Vaak resulteert dit in een middag vloeken en zuchten. Ik kijk dan altijd even om me heen of het misschien aan de manier van werpen ligt of het materiaal dat ze gebruiken. Maar al snel kom ik tot de conclusie dat dit niet het geval is. Nu wordt mij vaak gevraagd welke streamers werken en hoe ik dat weet. Hoe weet je welke streamers werken? Dit is vrij makkelijk. Vaak staan er vissers met een net vol forel langs de kant. Zij gebruiken vaak powerbait of iets anders met een kleurtje. Ik ga dan altijd even langs om te vragen welke kleur zij gebruiken. Meestal geven ze geen antwoord als ze zien dat jij ook met je werphengel gaa

De Ourthe 2017

De Ourthe eind september Last minute heb ik besloten toch nog een aantal dagen te gaan vissen aan de Ourthe. Ondanks de regenachtige weken probeerde ik een geschikte periode te vinden met een beetje zon. Dagen lang hield ik buienradar in de gaten en keek ik mij scheel op de waterstanden. De week van 18 september zag er veel belovend uit. Wat een prachtige week bleek dit te zijn. Alleen de dinsdag een beetje regen (hooguit 5 minuten) en de rest van de week prachtig zonnig weer met hier en daar een wolkje.  Ik ga altijd goedkoop met de tent. Ondanks de koude nachten was het redelijk uit te houden. En dan nu het visverslag! Dag 1  Ik stapte de rivier in en begon direct een aantal stenen om te draaien om te zien welke insecten op dit moment aanwezig waren. In mijn vest heb ik een aantal insecten potjes zitten zodat ik deze goed kan bestuderen en vervolgens terug kan zetten.  Zwarte steenvlieg   -    BWO   -    Cream Caddis pupa Het linker insect heb ik niet goed ku

Vliegvislijnen voor forelvijvers duur vs goedkoop

De Vliegvislijn test (Links: SA Still Water 69,95   Rechts: A&M Clear Intermediate 13,95) Onlangs heb ik bij amfishingtackle een intermediate clear vliegvislijn besteld. Ik was al in het bezit van een een dergelijke lijn van het merk Scientific Anglers (Still Water), echter was de lijn van A&M zo goedkoop dat ik deze niet kon laten liggen. Ook was ik zeer nieuwsgierig naar het kwaliteitsverschil. Afgelopen zaterdag ben ik wezen vissen in de forelvijver en kon ik deze lijnen dus mooi even testen. In de forelvijver gebruik ik eigenlijk altijd een clear intermediate. Ik merk toch dat als je met een streamer vist dit soort lijn het beste werkt. Wat is nu belangrijk in een vliegvislijn? Persoonlijk beoordeel ik een lijn altijd op de volgende punten: - Soepelheid (tijdens werpen en inslag op het water) - Geheugen - Duurzaamheid - Textuur Dan nu de vergelijking: Soepelheid Hier kan ik vrij kort over zijn. Beide lijnen werpen echt heerlijk en slaan m