Doorgaan naar hoofdcontent

Mag het wat minder?

Streamers zonder felle kleuren 


Ik heb in de meeste posts, over de streamers voor de forelvijver, voornamelijk voorbeelden gegeven van het soort "Wooly Bugger". Dit met allemaal felle kleuren of verschillende kleuren combinaties. Nu heb ik ook andere streamers die ik veel gebruik op de forelvijver. Ook krijg ik vaak de vraag van klanten of ik ook iets heb zonder al die kleuren. Vandaar de titel "Mag het wat minder". In deze post laat ik de vliegen zien en beschrijf hoe en wanneer ik ze gebruik. Ik zal daarna ook even een bindbeschrijving toevoegen. Natuurlijk heb ik deze niet zelf verzonnen maar op basis van bekende patronen met wat aanpassingen hier en daar gemaakt. 

Soms wil het gewoon niet lukken in de forelvijver. Je gooit je mooiste kleuren naar de vissen en ze laten ze allemaal links liggen. Op deze dagen zie je de vissers met Power Bait ook vrij weinig vangen. Op deze momenten besef je dat je selectie aan vliegen te kort schiet. De meeste streamers voor forel hebben vaak ook mooie opvallende en felle kleuren. Maar wat moet je nu als ze die niet pakken? Ik ga dan meestal wat op internet rondneuzen of kijk in mijn Bijbel van Wim Aphenaar. Dit boek blijft mij nog steeds verbazen.  Ik heb het van mijn ouders gekregen toen ik 13 (Ben nu 25) was en net begon met vliegvissen. Op dit moment heb ik genoeg ervaring om zelf vliegen te kunnen ontwerpen en bedenken. Maar soms is het toch fijn als je even kan kijken of je op de goede weg zit of even een ander perspectief nodig hebt.  Nu zag ik in het boek wat patroontjes staan die mij zouden kunnen helpen. Het waren allemaal polder nimfen maar dan van een wat groter formaat. Nu beschik ik niet over al het materiaal dus is het soms wat improviseren. Daarnaast wil ik graag mijn eigen draai geven aan een vlieg dus zijn ze niet helemaal volgens het boek gemaakt. De laatste vlieg heb ik 3 jaar geleden gekocht. Helaas ging deze vlieg uit het assortiment dus was ik gedwongen deze zelf te gaan binden.

Nu vis ik ruim 3 jaar met deze patronen op de forelvijvers en het resultaat is nog steeds goed! De eerste vier patronen zou je geen streamers kunnen noemen, ondanks dat sommige wel op een streamer haak gebonden worden, Het zijn meer nimfen.

Black Creeper


Brown Creeper


Tan Creeper


 Copper John Flash Back



Vollert K1


Bindinstructie Black Creeper

Haak: Mayfly hook #12 of A&M Caddis/Hopper #12
Draad: Zwart
Body: Pauwenfiber
Ribbing: UTC V Rib Clear
Staart: Mallard Flank
Dekschild: Fazantan staart fibers
Pootjes: Partridge brown

Zet de draad op de haak en wikkel tot 2/3 van de haak.

Pak een stuk of 3 mallard flank fibers en bind deze in als staart. 

Pak nu een stukje UTC V Rib en bind deze in. 

Bind nu een stuk of 3 pauwenfibers in. 

Wikkel de pauwenfibers tot 1 cm voor het haakoog en zet ze vast. 

Wikkel nu de UTC V Rib over de pauwenfibers. Laat wat ruimte over voor de fibers om tussen de ribbing uit te steken. 

Zet nu een aantal fazantenstaart fibers in voor het dekschild. 

Wikkel van de pauwenfibers een thorax. 

Bind vooraan de haak de partridge veer in voor de pootjes. 

Leg de fazantenstaartfibers over de thorax en de pootjes. Bind deze voor het haakoog vast. 

Even lakken en klaar ben je!

Vis deze streamer rustig binnen. Geef de streamer wat tijd om af te dalen tussen het strippen door. 

Bindinstructie Brown Creeper

Haak: A&M Streamer #10 
Bindraad: Bruin
Staart: Bruine hackle fibers
Lijf: Bruine marabou
Ribbing: UTC V Rib Clear
Dekschild: Fazantenstaart fibers
Pootjes: Bruinen Hennen hackle (Hackle voor natte vliegen) 
Thorax: Tan Dubbing

Zet de draad op de haak en wikkel tot aan de haakbocht.

Pluk een bosje hacklefibers uit een India Skin en bind deze in als staart.

Bind nu de UTC V Rib in. 

Bind een bosje bruine maraboudfibers in en wikkel deze tot 2/3 van de haak naar voren. 

Rib deze nu met je UTC V Rib. Zorg dat de fibers van de marabou tussen de V Rib uitsteken. 

Bind nu een bosje fazantenstaartfibers in voor het dekschild.  

Dub met een Tan dubbing de thorax.

Bind nu voor het haakoog een bruine hennen hackle in. Hackle 2 a 3 drie keer voor de pootjes. 

Trek nu de fazantenstaartfibers naar voren en bind deze in. 

Even afbinden en klaar is je streamer. 

Vis deze net als de black Creeper net te snel binnen. 

Bindinstructie Tan Creeper

Haak: A&M Streamer # 12
Bindraad: Bruin
Staart: Fazantenstaartfibers
Lijf: Tan Dubbing
Dekschild: Fazantenstaartfibers
Pootjes: Partridge veer
Ribbing: Koperdraad

Zet de draad op de haak en wikkel tot aan de haakbocht.

Pluk een bosje Fazantenstaartfibers en bind deze in als staart.

Bind nu de Koperdraad in. 

Dub wat Tan Dubbing op je draad om het lijfje te vormen. Dub van dun naar Dik.

Rib deze nu met je koperdraad het lijfje.

Bind nu een bosje fazantenstaartfibers in voor het dekschild.  

Dub met een Tan dubbing de thorax.

Bind nu voor het haakoog een partridge veer in voor de pootjes. 

Trek nu de fazantenstaartfibers naar voren en bind deze in. 

Even afbinden en klaar is je streamer. 

Vis deze streamer snel binnen.

Bindinstructie Copper John Flash Back

Haak: Droge vlieg haak 12 t/m 16
Binddraad: Zwart
Lijf: Koperdraad
Thorax: Pauwenfiber
Staart: Goose biots (Bruin) 
Pootjes: Partridge veer
Dekschild: Scud Clear

Zet de draad op de haak en wikkel tot aan de haakbocht.

Pak twee goose biots voor de staart. Bind deze in een V vorm in.

Bind nu de Koperdraad in. 

Wikkel de koperdraad dicht op elkaar naar voren. 

Bind een stukje Scud Clear in. 

Bind nu de pauwenfibers in en maak hiervan de thorax. 

Bind het partridge veertje in voor de pootjes. 

Trek nu de scud naar het haakoog toe en bind dit vast. Doe dit goed strak en zorg dat je de scud stevig vast bind. 

Even afbinden en klaar is je Nimf.

Vis deze nimf traag binnen. Het is geen grote vlieg dus geef het ook de tijd om te zinken. De forel pakt deze nimf namelijk tijdens het zinken.

Bindinstructie Vollert K1

Haak: A&M streamer #8
Bindraad: Zwart
Lijf: Zwarte Chenille 
Staart: Marabou veer
Thorax: Twee gold beats 2,8 mm
Thorax: Christal chenille 1mm
Pootjes: Zwarte hennen hackle
Dekschild: Zwarte Chenille

Zet twee goldbeats van 2,8 mm op de haak. 

Zet de draad op de haak en wikkel tot aan de haakbocht.

Pak een bosje marabou veren en bind deze in. De staart mag absoluut niet lang zijn. 

Bind nu de zwarte chenille in en wikkel deze tot 1/2 van de haak. 

Bind de chenille zo vast dat je het overige stukje chenille naar achteren hebt wijzen. Dit is handig voor het maken van het dekschild straks. 

Druk de twee goldbeats tegen de chenille aan en ga met je binddraad over de goldbeats naar voren. 

Pak nu een klein stukje Christal chenille en bind deze in. Wikkel deze twee tot drie keer en bind dan vast.  

Bind nu de zwarte hennen hackle in en hackle twee tot drie keer. 

Trek het restand zwarte chenille over de goldbeats, christal chenille en hennen hackle naar voren. 

Bind de zwarte chenille vast voor het haakoog.

Nu je vlieg aflakken en klaar ben je. 

Vis deze streamer met snelle korte rukken binnen. Dit is een vrij aparte streamer die mij constant vis oplevert. Ik heb deze ooit eens gekocht van www.1000vliegen.nl . Helaas hebben ze deze vlieg niet meer in het assortiment. Zet deze in wanneer de andere streamers niet werken en je staat verbaast van het resultaat!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Streamers voor de Forelvijver

Forel Streamers   Het vliegvissen in de forelvijver vind ik ontzettend leuk. Ik doe dit ongeveer één keer in de maand. Nou heb ik niet veel problemen met het vangen van de forel op de vlieg. Wel zie ik de vliegvissers naast mij soms wat zuur kijken omdat het niet lukt. Zij hebben wat streamers gekocht in de plaatselijke viswinkel en proberen deze dan uit. Vaak resulteert dit in een middag vloeken en zuchten. Ik kijk dan altijd even om me heen of het misschien aan de manier van werpen ligt of het materiaal dat ze gebruiken. Maar al snel kom ik tot de conclusie dat dit niet het geval is. Nu wordt mij vaak gevraagd welke streamers werken en hoe ik dat weet. Hoe weet je welke streamers werken? Dit is vrij makkelijk. Vaak staan er vissers met een net vol forel langs de kant. Zij gebruiken vaak powerbait of iets anders met een kleurtje. Ik ga dan altijd even langs om te vragen welke kleur zij gebruiken. Meestal geven ze geen antwoord als ze zien dat jij ook met je werphengel gaa

De Ourthe 2017

De Ourthe eind september Last minute heb ik besloten toch nog een aantal dagen te gaan vissen aan de Ourthe. Ondanks de regenachtige weken probeerde ik een geschikte periode te vinden met een beetje zon. Dagen lang hield ik buienradar in de gaten en keek ik mij scheel op de waterstanden. De week van 18 september zag er veel belovend uit. Wat een prachtige week bleek dit te zijn. Alleen de dinsdag een beetje regen (hooguit 5 minuten) en de rest van de week prachtig zonnig weer met hier en daar een wolkje.  Ik ga altijd goedkoop met de tent. Ondanks de koude nachten was het redelijk uit te houden. En dan nu het visverslag! Dag 1  Ik stapte de rivier in en begon direct een aantal stenen om te draaien om te zien welke insecten op dit moment aanwezig waren. In mijn vest heb ik een aantal insecten potjes zitten zodat ik deze goed kan bestuderen en vervolgens terug kan zetten.  Zwarte steenvlieg   -    BWO   -    Cream Caddis pupa Het linker insect heb ik niet goed ku

Vliegvislijnen voor forelvijvers duur vs goedkoop

De Vliegvislijn test (Links: SA Still Water 69,95   Rechts: A&M Clear Intermediate 13,95) Onlangs heb ik bij amfishingtackle een intermediate clear vliegvislijn besteld. Ik was al in het bezit van een een dergelijke lijn van het merk Scientific Anglers (Still Water), echter was de lijn van A&M zo goedkoop dat ik deze niet kon laten liggen. Ook was ik zeer nieuwsgierig naar het kwaliteitsverschil. Afgelopen zaterdag ben ik wezen vissen in de forelvijver en kon ik deze lijnen dus mooi even testen. In de forelvijver gebruik ik eigenlijk altijd een clear intermediate. Ik merk toch dat als je met een streamer vist dit soort lijn het beste werkt. Wat is nu belangrijk in een vliegvislijn? Persoonlijk beoordeel ik een lijn altijd op de volgende punten: - Soepelheid (tijdens werpen en inslag op het water) - Geheugen - Duurzaamheid - Textuur Dan nu de vergelijking: Soepelheid Hier kan ik vrij kort over zijn. Beide lijnen werpen echt heerlijk en slaan m