Doorgaan naar hoofdcontent

Introductie

Introductie
Ik ben Tim, een 24 jarige student, en ik ben vliegvisser sinds 2001. Ook bind ik vanaf het begin mijn eigen vliegen. Dit is een leuk aanvullend aspect van deze hobby waar ik veel creativiteit in kwijt kan. 
Ik ben dit blog begonnen omdat, ik in gesprekken met mede vissers, vaak te horen krijg dat zij niet aan vliegvissen beginnen of zijn gestopt omdat zij het te moeilijk of te duur vinden. Dit vind ik erg jammer om te horen, omdat ik zelf erg fan ben van deze manier van vissen.

Ik zal in dit blog handige tips en manieren aanreiken om goedkoop en makkelijk te vliegvissen. Dit omdat ik zelf nog studeer en weinig geld en tijd heb om te vliegvissen. Ook hoop ik hierdoor meer mensen enthousiast te maken voor deze manier van vissen.

Wat kan je op mijn blog verwachten? Ik beschrijf onder andere: 

- Bindpatronen (Polder, Forelvijvers, Buitenland) 
- Materiaal
- Tips & Trics
- Vangsten
- Locaties 

Vaak zie je mooie foto’s van vliegvissers in prachtige rivieren in het buitenland. En als je dan ziet wat het kost om daar op die prachtige locatie te vissen, springen de tranen in mijn portemonnee. Vaak ben je al een paar honderd euro kwijt aan de vakantie zelf en dan nog meer aan de kosten van een vergunning.

Het is natuurlijk een droom van elke vliegvisser om op een prachtige locatie als deze te zijn.


Echter voor veel mensen is dit niet altijd mogelijk. Ook voor mij niet. Daarom ben ik zelf opzoek gegaan naar andere locaties om leuk te vliegvissen.

In Nederland wordt je dan al snel verwezen naar de polders. Dit zijn uitstekende locaties om op snoek, baars en voorn te vliegvissen. Maar dan komt voor mij al weer het volgende probleem: Ik woon niet in de buurt van een polder die ik te voet of met de fiets kan bereiken, en ik heb een OV en geen auto.


 Ik zal laten zien waar ik het mee moet stellen.



Dit zijn de plaatselijke sloten bij mij naast mijn huis (Leusden, Utrecht). Het zijn kleine sloten, maar met aardig wat ruimte om met de vlieghengel uit de voeten te kunnen. Ook bieden deze sloten veel vissoorten zoals Baars, Snoek, Voorn, Karper, Alver, Zeelt en Blei. Nou vind ik het natuurlijk het mooist om een Forel aan de haak te slaan met mijn vlieghengel, maar dan zal ik toch, op de Nederlandse Forelvijvers na, naar het buitenland moeten verhuizen.

Gelukkig leven in deze sloten de vissen in alle maten zodat je het niet hoeft  te doen met alleen de kleine vissen.

En nu ben ik wel een klein beetje verwend, maar deze sloot ligt onder mijn balkon.


Ook heb ik achter mijn huis beschikking over het Vallei Kanaal. Dit is een leuk kanaal om te vissen, alleen kost een vergunning inclusief vispas 27,95 per jaar.

 Nu heb ik een paar locaties laten zien waar je erg leuk kan vliegvissen in je eigen buurt. In de volgende posten zal ik laten zien

-          Hoe je goedkoop aan je uitrusting kan komen zonder dat dit ten koste gaat van de   kwaliteit.

-          Een paar simpele technieken om zelf je vliegen te binden.

-          Een paar bindpatronen die simpel te maken zijn en goed vangen. Natuurlijk geschikt voor  eerder benoemde locaties.

In de volgende berichten zullen ook verschillende patronen voor bijvoorbeeld de forelvijvers en windes aan bod komen. Daarnaast vergelijk ik ook duur en goedkoop materiaal met elkaar. Kijk wat rond op mijn blog en laat weten wat je van berichten vind en of je er wat aan hebt natuurlijk. 

Veel lees plezier!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Streamers voor de Forelvijver

Forel Streamers   Het vliegvissen in de forelvijver vind ik ontzettend leuk. Ik doe dit ongeveer één keer in de maand. Nou heb ik niet veel problemen met het vangen van de forel op de vlieg. Wel zie ik de vliegvissers naast mij soms wat zuur kijken omdat het niet lukt. Zij hebben wat streamers gekocht in de plaatselijke viswinkel en proberen deze dan uit. Vaak resulteert dit in een middag vloeken en zuchten. Ik kijk dan altijd even om me heen of het misschien aan de manier van werpen ligt of het materiaal dat ze gebruiken. Maar al snel kom ik tot de conclusie dat dit niet het geval is. Nu wordt mij vaak gevraagd welke streamers werken en hoe ik dat weet. Hoe weet je welke streamers werken? Dit is vrij makkelijk. Vaak staan er vissers met een net vol forel langs de kant. Zij gebruiken vaak powerbait of iets anders met een kleurtje. Ik ga dan altijd even langs om te vragen welke kleur zij gebruiken. Meestal geven ze geen antwoord als ze zien dat jij ook met je werphengel gaa

De Ourthe 2017

De Ourthe eind september Last minute heb ik besloten toch nog een aantal dagen te gaan vissen aan de Ourthe. Ondanks de regenachtige weken probeerde ik een geschikte periode te vinden met een beetje zon. Dagen lang hield ik buienradar in de gaten en keek ik mij scheel op de waterstanden. De week van 18 september zag er veel belovend uit. Wat een prachtige week bleek dit te zijn. Alleen de dinsdag een beetje regen (hooguit 5 minuten) en de rest van de week prachtig zonnig weer met hier en daar een wolkje.  Ik ga altijd goedkoop met de tent. Ondanks de koude nachten was het redelijk uit te houden. En dan nu het visverslag! Dag 1  Ik stapte de rivier in en begon direct een aantal stenen om te draaien om te zien welke insecten op dit moment aanwezig waren. In mijn vest heb ik een aantal insecten potjes zitten zodat ik deze goed kan bestuderen en vervolgens terug kan zetten.  Zwarte steenvlieg   -    BWO   -    Cream Caddis pupa Het linker insect heb ik niet goed ku

Vliegvislijnen voor forelvijvers duur vs goedkoop

De Vliegvislijn test (Links: SA Still Water 69,95   Rechts: A&M Clear Intermediate 13,95) Onlangs heb ik bij amfishingtackle een intermediate clear vliegvislijn besteld. Ik was al in het bezit van een een dergelijke lijn van het merk Scientific Anglers (Still Water), echter was de lijn van A&M zo goedkoop dat ik deze niet kon laten liggen. Ook was ik zeer nieuwsgierig naar het kwaliteitsverschil. Afgelopen zaterdag ben ik wezen vissen in de forelvijver en kon ik deze lijnen dus mooi even testen. In de forelvijver gebruik ik eigenlijk altijd een clear intermediate. Ik merk toch dat als je met een streamer vist dit soort lijn het beste werkt. Wat is nu belangrijk in een vliegvislijn? Persoonlijk beoordeel ik een lijn altijd op de volgende punten: - Soepelheid (tijdens werpen en inslag op het water) - Geheugen - Duurzaamheid - Textuur Dan nu de vergelijking: Soepelheid Hier kan ik vrij kort over zijn. Beide lijnen werpen echt heerlijk en slaan m