Doorgaan naar hoofdcontent

Tips voor het vliegvissen in sloten


Tips & Trics


Het vissen in een slootje lijkt en klinkt vaak makkelijk. Dit omdat je met een vaste stok en een stukje brood vaak al mooie vangsten hebt kunnen binnen halen. Echter merk ik dat met de vlieghengel het een stuk minder makkelijk gaat dan met een stukje brood of maden. Daarom een paar handige tips om je vangsten te vergroten. 
Algemeen bij vliegvissen in de sloot
Zoek de vis bij stukken met veel begroeiing zoals riet. Hier zitten de vissen vaak dichtbij.
In de winter zal je de vis moeten zoeken op de iets diepere stukken van de sloot. Als er bijvoorbeeld flats staan die grenzen in het water, is het verstandig om dicht langs de flats te vissen. Deze geven namelijk warmte af, en dit trekt de vissen aan.
Kijk goed om je heen of je echt wel de ruimte hebt. Vaak ligt een sloot langs de weg of fietspad. Met vliegvissen heb je namelijk evenveel ruimte voor je als achter je nodig. Het zou dan ook erg vervelend zijn als je een passerende fietser of voetganger aan de haak slaat.
Sloten hebben vaak kleine hoekjes of inhammen. de kans is groot dat hier vis zit. Let ook goed op het wateroppervlakte. Op een dag dat er weinig wind staat verraden de vissen zichzelf vaak doordat je kringen of strepen op het water ziet.
Denk niet dat je vliegen allemaal realistisch moeten zijn. Soms kunnen gekken kleuren en vormen ook de aandacht van de vis trekken. Soms moet je gewoon een beetje experimenteren.

Houd altijd in gedachte dat een goede voorbereiding het halve werk is, de rest komt door ervaring. Verwacht niet dat je altijd maar iets vangt. Vaak is niets vangen erg frustrerend maar zeer leerzaam.
Bij zinkende vliegen
Nu zijn er nog wel een paar zaken waar je rekening mee kan houden tijdens het vliegvissen in de sloot. Vooral de diepte van de sloot is belangrijk bij het vissen met een nymph. Deze zinken namelijk en trek je al snel over de bodem door de bagger.
de meeste sloten zijn 1,5 a 2 meter diep. Zodra de nymph in het water ligt zal hij al sneller zinken dan je denkt. Wacht niet te lang met binnen halen. ik wacht altijd 1 tot 3 tellen. Dan weet je zeker dat de nymph een goede diepte heeft bereikt, en dat bij de meeste vissen de interesse is gewekt (mits je de goede nymph gebruikt).
Mocht je dan toch nog bagger of takken of in mijn geval een zak tuinaarde aan de haak slaan, trek deze dan voorzichtig en rustig naar je toe. Als je te hard binnenhaalt weet je zeker dat je stek zo goed als leeg is van de vis.
Als je hebt ingeworpen, haal dan niet te snel binnen. Soms haal ik namelijk iets te enthousiast binnen waardoor de nymph de vissen veel te snel passeert. Hierdoor is de interesse zo goed als weg bij de vissen.
Wacht niet te lang met het wisselen van de nymph. Als je na 5 a 6 keer werpen nog geen reactie hebt, kan je het beste een andere kleur of andere vlieg gebruiken.
Bij droge vliegen
Gooi de vlieg op het water en laat deze daar eerst even rustig liggen. Vaak trekt de inslag op het water de interesse van de vis al. Mocht er toch niks gebeuren, dan kan je kleine rukjes aan je lijn geven. De vlieg maakt dan kleine kringen op het water waardoor het lijkt alsof een insect in het water is gevallen.
Let er goed op dat er overdag vaak geen vliegen op het water zijn. Deze komen vaak pas later op de middag of na het avondeten (in de zomer). Dan stijgen de larven van de vliegen naar de oppervlakte en komen uit.
Kijk voor je met de droge vlieg gaat vissen goed om je heen. Kijk welke vliegen aanwezig zijn op het water, en belangrijker nog, welke kleur deze vliegen hebben. Als je met de verkeerde kleur vlieg aan het vissen bent kan dit erg frustrerend werken. De vissen pakken van alles van de oppervlakte, behalve jouw vlieg.
Mocht je nu niet kunnen zien welke vlieg of kleur aanwezig is op het water, wissel dan snel van vlieg. Gooi 2 a 3 keer in, en bij geen reactie meteen wisselen.
Gooi niet op de vis. Dit zal de vis zeker afschrikken, en dan kan je weer een tijdje wachten tot je deze vis terug ziet. Mik altijd iets voor de vis.
Veel succes!




Reacties

Populaire posts van deze blog

Streamers voor de Forelvijver

Forel Streamers   Het vliegvissen in de forelvijver vind ik ontzettend leuk. Ik doe dit ongeveer één keer in de maand. Nou heb ik niet veel problemen met het vangen van de forel op de vlieg. Wel zie ik de vliegvissers naast mij soms wat zuur kijken omdat het niet lukt. Zij hebben wat streamers gekocht in de plaatselijke viswinkel en proberen deze dan uit. Vaak resulteert dit in een middag vloeken en zuchten. Ik kijk dan altijd even om me heen of het misschien aan de manier van werpen ligt of het materiaal dat ze gebruiken. Maar al snel kom ik tot de conclusie dat dit niet het geval is. Nu wordt mij vaak gevraagd welke streamers werken en hoe ik dat weet. Hoe weet je welke streamers werken? Dit is vrij makkelijk. Vaak staan er vissers met een net vol forel langs de kant. Zij gebruiken vaak powerbait of iets anders met een kleurtje. Ik ga dan altijd even langs om te vragen welke kleur zij gebruiken. Meestal geven ze geen antwoord als ze zien dat jij ook met je werphengel gaa

De Ourthe 2017

De Ourthe eind september Last minute heb ik besloten toch nog een aantal dagen te gaan vissen aan de Ourthe. Ondanks de regenachtige weken probeerde ik een geschikte periode te vinden met een beetje zon. Dagen lang hield ik buienradar in de gaten en keek ik mij scheel op de waterstanden. De week van 18 september zag er veel belovend uit. Wat een prachtige week bleek dit te zijn. Alleen de dinsdag een beetje regen (hooguit 5 minuten) en de rest van de week prachtig zonnig weer met hier en daar een wolkje.  Ik ga altijd goedkoop met de tent. Ondanks de koude nachten was het redelijk uit te houden. En dan nu het visverslag! Dag 1  Ik stapte de rivier in en begon direct een aantal stenen om te draaien om te zien welke insecten op dit moment aanwezig waren. In mijn vest heb ik een aantal insecten potjes zitten zodat ik deze goed kan bestuderen en vervolgens terug kan zetten.  Zwarte steenvlieg   -    BWO   -    Cream Caddis pupa Het linker insect heb ik niet goed ku

Vliegvislijnen voor forelvijvers duur vs goedkoop

De Vliegvislijn test (Links: SA Still Water 69,95   Rechts: A&M Clear Intermediate 13,95) Onlangs heb ik bij amfishingtackle een intermediate clear vliegvislijn besteld. Ik was al in het bezit van een een dergelijke lijn van het merk Scientific Anglers (Still Water), echter was de lijn van A&M zo goedkoop dat ik deze niet kon laten liggen. Ook was ik zeer nieuwsgierig naar het kwaliteitsverschil. Afgelopen zaterdag ben ik wezen vissen in de forelvijver en kon ik deze lijnen dus mooi even testen. In de forelvijver gebruik ik eigenlijk altijd een clear intermediate. Ik merk toch dat als je met een streamer vist dit soort lijn het beste werkt. Wat is nu belangrijk in een vliegvislijn? Persoonlijk beoordeel ik een lijn altijd op de volgende punten: - Soepelheid (tijdens werpen en inslag op het water) - Geheugen - Duurzaamheid - Textuur Dan nu de vergelijking: Soepelheid Hier kan ik vrij kort over zijn. Beide lijnen werpen echt heerlijk en slaan m