Doorgaan naar hoofdcontent

Uitrusting Vliegbinden


Uitrusting Vliegbinden

Vliegbinden.
Waarom vliegbinden? Het antwoord is vrij simpel, het scheelt tijd, geld en bevorderd de vangst. Het is natuurlijk erg makkelijk om al je vliegen gewoon in de winkel te kopen. Zeker als je net begint met vliegvissen is dit zeker aan te raden. Maar de standaard vliegen die in de winkel te krijgen zijn zullen niet altijd voldoen. Vaak is een kleine aanpassing nodig zoals een goud lintje erom of in plaats van een goudkopje een zwarte kraal als hoofd. 

Wat heb je nodig om te beginnen met vliegbinden?
Om te starten heb je aardig wat spullen nodig. Hieronder volgt een lijst met spullen en een afbeelding voor de duidelijkheid. Ook zal ik er meteen een link bij doen naar goedkope sites.
Als eerste begin je met de aanschaf van een Vise. Dit is de houder voor je haken waarop je bind. Deze kan je in een set kopen met ook alle benodigde gereedschappen.
Deze is hier te bestellen, maar ook op de volgende sites die ik zal noemen.

Bij het kopen van een Vise is het belangrijk dat je kijkt naar de kwaliteit. Je hebt namelijk een Vise vanaf 50 a 80 euro maar ook een Vise vanaf 250 tot 600 euro. Welke is nu geschikt voor jou? Deze vraag is makkelijk te beantwoorden door na te gaan hoeveel vliegen je wilt gaan binden. Bind je niet zoveel vliegen dan zal een goedkope vise voldoen. Maar bind je, zoals ik, ook voor de verkoop? Dan is het belangrijk dat je een goede vise hebt. Ik zal even een overzicht geven van goedkope merken en dure merken. 


Goedkope merken
- Anvil
Dure merken
- Renzetti
Deze vises zijn dan wel erg duur maar zeker het geld waard. De meeste leveranciers durven dan ook een levenslange garantie te geven op hun vises. 
Het is dus belangrijk om voor jezelf na te gaan wat je wilt uitgeven en hoe vaak je een vise gaat gebruiken. En daarnaast zijn er nog een aantal overwegingen zoals: Neem ik de vise mee op reis? De meeste producenten hebben namelijk ook een reis versie van de vises. Zelf heb ik de Dyna-King Trekker. Dit is een lichtere versie van de Dyna-King Baracuda. Ik neem mijn vise namelijk mee naar Frankrijk, België en Duitsland. Dan is het wel fijn als je een lichte vise bij je hebt die je vrijwel op elk oppervlakte kan neerzetten en je niet een breuk tilt aan een zware tas met vise. 






































Met deze standaard producten kan je al veel vliegen binden die goed vangen. Uiteraard zal je na verloop van tijd merken dat je meer spullen wil/nodig hebt.
Bindhaken

x


- Danvice

Dit zijn de merken waar je een goede vise kan kopen voor relatief weinig geld. 


- Dyna-King (Heb ik zelf) 
- HMH
- Griffin Montana (mongoose vise)
- Stonfo


Welke vliegen wil ik gaan binden? (midges, gewone maten, snoekstreamers etc.) sommige vises kunnen namelijk niet alle maten haken klemmen. 
Mocht je zelf een Vise hebben gevonden maar zonder gereedschap, dan kan je het gereedschap via deze link bestellen:
Natuurlijk heb je haken nodig om op te binden. Nu ga ik geen foto van een haak geven, aangezien ik snap dat iedereen weet hoe een haakje er uit ziet. Maar op de volgende site kan je goedkoop aan je haken komen:
Maar ook op:
Verder heb je materiaal nodig om te binden. Dit varieert van veren tot verschillende kralen en metaaldraadjes.  Allereerst een lijst met basisbenodigdheden:
-          Fazantenstaart
-          Hanennek om hackles te maken
-          Dubbing om lijfjes te maken
-          Goud/silver/koper koppen voor de nymphen
-          Binddraad
-          Silver/goud tinsel (draad)
-          Pauwenveren
-          Glaskralen
-          Varnish (Om je vlieg af te lakken)
-     Bindhaken




Je hebt een groot assortiment aan haken waaruit je kan kiezen maar welke heb je nu echt nodig? Zelf gebruik ik de TMC 100 of de Gamakatsu F11 om mijn dorge vliegen en nymphen op te binden. Daarnaast heb je ook een aantal kromme haken nodig. Hiervoor gebruik ik de TMC 2487 of de A&M nymph haak. Met deze haken in je vliegbind spullen kan je al al veel goed vangende vliegen binden. 

Omdat deze spullen in veel kleuren te verkrijgen zijn heb ik de volgende kleuren geselecteerd die eigenlijk standaard in je vliegbinduitrusting moeten zitten:

-          Bruin


-          Zwart


-          Wit


-          Rood


-          Grijs


-          Groen


-          Olive


-          Tan
-          Oranje
-          Roze
Natuurlijk hoef je niet alle spullen in deze kleuren te hebben. Alleen de dubbing en binddraad. In de volgende posts zal ik met deze kleuren en materialen vliegen laten zien die goed vangen in je plaatselijke sloot.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Streamers voor de Forelvijver

Forel Streamers   Het vliegvissen in de forelvijver vind ik ontzettend leuk. Ik doe dit ongeveer één keer in de maand. Nou heb ik niet veel problemen met het vangen van de forel op de vlieg. Wel zie ik de vliegvissers naast mij soms wat zuur kijken omdat het niet lukt. Zij hebben wat streamers gekocht in de plaatselijke viswinkel en proberen deze dan uit. Vaak resulteert dit in een middag vloeken en zuchten. Ik kijk dan altijd even om me heen of het misschien aan de manier van werpen ligt of het materiaal dat ze gebruiken. Maar al snel kom ik tot de conclusie dat dit niet het geval is. Nu wordt mij vaak gevraagd welke streamers werken en hoe ik dat weet. Hoe weet je welke streamers werken? Dit is vrij makkelijk. Vaak staan er vissers met een net vol forel langs de kant. Zij gebruiken vaak powerbait of iets anders met een kleurtje. Ik ga dan altijd even langs om te vragen welke kleur zij gebruiken. Meestal geven ze geen antwoord als ze zien dat jij ook met je werphengel gaa

De Ourthe 2017

De Ourthe eind september Last minute heb ik besloten toch nog een aantal dagen te gaan vissen aan de Ourthe. Ondanks de regenachtige weken probeerde ik een geschikte periode te vinden met een beetje zon. Dagen lang hield ik buienradar in de gaten en keek ik mij scheel op de waterstanden. De week van 18 september zag er veel belovend uit. Wat een prachtige week bleek dit te zijn. Alleen de dinsdag een beetje regen (hooguit 5 minuten) en de rest van de week prachtig zonnig weer met hier en daar een wolkje.  Ik ga altijd goedkoop met de tent. Ondanks de koude nachten was het redelijk uit te houden. En dan nu het visverslag! Dag 1  Ik stapte de rivier in en begon direct een aantal stenen om te draaien om te zien welke insecten op dit moment aanwezig waren. In mijn vest heb ik een aantal insecten potjes zitten zodat ik deze goed kan bestuderen en vervolgens terug kan zetten.  Zwarte steenvlieg   -    BWO   -    Cream Caddis pupa Het linker insect heb ik niet goed ku

Vliegvislijnen voor forelvijvers duur vs goedkoop

De Vliegvislijn test (Links: SA Still Water 69,95   Rechts: A&M Clear Intermediate 13,95) Onlangs heb ik bij amfishingtackle een intermediate clear vliegvislijn besteld. Ik was al in het bezit van een een dergelijke lijn van het merk Scientific Anglers (Still Water), echter was de lijn van A&M zo goedkoop dat ik deze niet kon laten liggen. Ook was ik zeer nieuwsgierig naar het kwaliteitsverschil. Afgelopen zaterdag ben ik wezen vissen in de forelvijver en kon ik deze lijnen dus mooi even testen. In de forelvijver gebruik ik eigenlijk altijd een clear intermediate. Ik merk toch dat als je met een streamer vist dit soort lijn het beste werkt. Wat is nu belangrijk in een vliegvislijn? Persoonlijk beoordeel ik een lijn altijd op de volgende punten: - Soepelheid (tijdens werpen en inslag op het water) - Geheugen - Duurzaamheid - Textuur Dan nu de vergelijking: Soepelheid Hier kan ik vrij kort over zijn. Beide lijnen werpen echt heerlijk en slaan m